Dubline, hoe het is begonnen.
Mijn naam is Frank de Jong, founder van Dubline Telecom. Gedurende de 20 jaar dat ik werkte voor grote corporate organisaties begon mijn ondernemersbloed steeds harder te stromen, waarna ik in 2013 het besluit nam om voor mezelf te beginnen. Naast de bekende hobbels die een beginnend ondernemer moet nemen alvorens hij of zij goed en wel aan de slag kan, heb ik me vreselijk gestoord aan het feit dat ik voor een goede telefonie oplossing van het kastje naar de muur werd gestuurd. Voor grote klanten staan de telefonie aanbieders in de rij om maatwerk te leveren en de consument kan kiezen uit talloze oplossingen voor thuis en onderweg. Echter, de zelfstandig ondernemer valt tussen wal en schip terwijl de vraag vrij simpel is; de zelfstandig ondernemer is veel onderweg en bij de klant, maar wil tegelijkertijd ook optimaal bereikbaar zijn voor prospects en klanten. Gescheiden email- en postadressen zijn snel geregeld, maar voor een zakelijk telefoonnummer zijn we aangewezen op een vaste telefoon thuis of op kantoor. Deze telefoon moeten we vervolgens doorschakelen naar je mobiel. Of je moet voor je zaak een tweede 06 nummer nemen of privé en zakelijke gesprekken allemaal op één 06 nummer laten binnenkomen.
De laatste twee oplossingen vond ik geen optie. Behalve dat ik geen zin had om met twee mobieltjes rond te lopen of mijn privéleven volledig te vermengen met m’n werkende bestaan, wilde ik in alles ook maximale professie uitstralen; een goede bedrijfsnaam, kwalitatief hoogwaardige diensten, goede website, een postbusnummer én…. een vast telefoonnummer. Ik had echter (nog) geen kantoor, geen geld voor een secretaresse en zat de hele week bij klanten of was onderweg naar nieuwe klanten. Nu kan je je aan sommige zaken mateloos gaan ergeren en blijven zitten of je denkt bij jezelf; dat moet (en kan) anders!
Met mijn ruime ervaring in de wereld van de telefonie en mijn kennis op het gebied van internet en nieuwe technologieën als cloud-diensten en voice-over-IP, ben ik gaan zoeken naar een oplossing. Een oplossing waarbij je je zakelijke, vaste telefoonnummer, zonder tussenkomst van ingewikkelde hardware in de meterkast, rechtstreeks op je mobiele telefoon kan laten uitkomen. ‘Mobile only’ was mijn credo, met als randvoorwaarde dat de oplossing echt super makkelijk moet zijn in gebruik, werkt zoals we gewend zijn, met andere woorden ‘herkenbaar is voor de klant’, en dat het één en ander supereenvoudig is om aan te schaffen, oftewel online beschikbaar zijn. Maar zoals zoveel simpele oplossingen, is de weg er naar een stuk lastiger dan ik dacht. Maar uiteindelijk heb ik de juiste partners weten te vinden en zijn we net zo lang aan de slag gegaan tot we én een mooie oplossing hadden gevonden én een sluitende business case konden overleggen.
Ik ben tenslotte erg content met het feit dat we onder de naam Dubline nu een goed werkende app hebben ontwikkeld die het mogelijk maakt dat iedereen met een smartphone en een dataverbinding (3G/4G/Wifi) kan bellen en gebeld worden met een tweede telefoonlijn op zijn of haar mobiel, zonder extra SIM kaart. En dat met de kwaliteit die we zijn gewend met een telefoon op kantoor of thuis.
Frank de Jong
CEO Dubline Telecom