Je kunt alles van mij krijgen, behalve mijn 06 nummer
In oktober meldde de toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) dat de 60 miljoen 06-nummers voor mobiele telefoons bijna op zijn. Nederland telt 17 miljoen inwoners die op dit moment gebruik maken van bijna 55 miljoen 06 nummers. Hiermee is 91 procent van de beschikbare 06 nummers in gebruik. En het aantal verstrekte nummers groeit steeds sneller, met name door niet-bel diensten.
Toezichthouder ACM wil dat telecomaanbieders het aanbod van de nummers beperken tot mobiel bellen. Andere apparaten met een internetverbinding, zoals tablets en pinapparaten, gebruiken ook nog 06-nummers. “Dat moet dus anders, zodat deze combinaties vrijkomen voor mobiele telefoons,” vindt de ACM.
Maar waarom alleen voor die toepassingen terwijl ook bellen op je mobiel niet meer afhankelijk is van een SIM kaart en/of 06 nummer?
De groei zit hem niet alleen in het groeiend aantal mobiele apparaten met een SIM-kaart en een 06-nummer. Ook steeds meer mensen lopen met meerdere smartphones rond. Vaak eentje voor privé-doeleinden en eentje voor zakelijk gebruik.” aldus Frank de Jong, CEO van Dubline.
En dat kan met de beschikbare technologie rondom datanetwerken en clouddiensten veel simpeler. Zakelijk hoef je, naast een zakelijk email-adres, vaak alleen maar telefonisch goed bereikbaar te zijn en voldoet een extra telefoonnummer op je bestaande, privé smartphone. Zo biedt Dubline bijvoorbeeld een tweede telefoonnummer op iedere smartphone zonder extra SIM kaart. Zo houd je je 06 nummer lekker privé en ben je zakelijk bereikbaar onder een regionaal, vast nummer. Alles goed gescheiden, maar alles toch lekker makkelijk op één mobiele telefoon.”
Eén toestel, twee lijnen
Dubline combineert het gemak en vrijheid van een mobiele telefoon met de professionaliteit van een vaste lijn door naast het 06-nummer een vast nummer toe te voegen aan een smartphone. Zo kan privé en zakelijk telefoonverkeer worden gescheiden op één telefoon en ben je als ondernemer overal bereikbaar met een vast telefoonnummer. Werknemers en ondernemers hoeven niet meer met twee mobieltjes de straat op of hun vaste lijn door te schakelen. En klanten die gebeld worden krijgen het ‘vaste nummer’ van de ondernemer in hun beeldscherm te zien, wat zorgt voor een professionele uitstraling en regionale herkenning.