Is bellen verleden tijd en stapt iedereen over op WhatsApp?
Tegenwoordig heeft iedereen zijn telefoon binnen handbereik, maar niet voor een belletje. Ieder nieuwtje of like wordt direct gedeeld of bekeken. Op werk wordt informatie op de mail gezet en privé kletst iedereen bij via WhatsApp. Bellen we eigenlijk nog wel? Onderzoeksbureau Motivaction meldde vorig jaar al dat 38% van de jongeren het zelfs eng vindt om te bellen en liever een berichtje stuurt. En als dat de toekomst is, kan bellen inderdaad over een paar jaar verleden tijd zijn.
Bellen sinds 1881
De eerste telefooncentrale werd in Nederland al in 1881 in gebruik genomen met slechts 49 abonnees die door telefoniste met elkaar doorverbonden werden. In 1960 zijn er al een miljoen mensen aangesloten op het telefoonnet en is het niet efficiënt meer om iedereen apart door te verbinden. De telefooncentrales worden volledig geautomatiseerd. Iedereen kan nu zelf verbinding zoeken met het gewenste nummer, door middel van de kiesschijf op de telefoon.
Vroeger hing de telefoon in de gang aan de muur en moest je het kort en zakelijk houden. Jaren verder wordt het steeds persoonlijker en gemakkelijker. De telefoon stond naast een lekkere stoel in de woonkamer. Werd draadloos zodat je ook op je kamer kon bellen en je belde met uren met je vrienden van school.
Bellen werd makkelijker met de smartphone
De smartphone betekende niet het einde van bellen. Dit werd zelfs veel gemakkelijker. Bellen tijdens het fietsen, autorijden, boodschappen doen of huishoudelijke taken. Met een koptelefoon op kon je overal bellen waar je maar wilde. Echter, wordt het bellen met de komst van de smartphone onder jongeren steeds minder populair. Lange gesprekken worden allemaal via WhatsApp gestuurd, of door middel van videobellen via verschillende online platformen. Als er al gebeld wordt, is dit omdat er geen WIFI is of omdat ze bellen met hun ouders.
Het voordeel van bellen vergeleken met berichten sturen is dat je tijdens bellen de emotie kunt voelen. Je kunt elkaar horen zuchten, kuchen, lachen, gapen of huilen. Dit mis je tijdens het sturen van berichtjes. Bellen ‘komt dichterbij’, voelt meer als een echt gesprek. Je focust op wat er wordt gezegd en komt direct te weten wat je wilt.
Bellen verleden tijd? Zeker niet!
Zakelijk is bellen zeker nog geen verleden tijd. Veel zaken worden over de telefoon besproken met klanten en zakenrelaties. Via de telefoon krijg je sneller een antwoord dan via een berichtje. Kom je direct ‘to the point’ en kun je gemakkelijk de status van een opdracht bespreken. Zeker als je elkaar niet face-to-face kunt zien.
WhatsApp Business maakt daarnaast ook zijn opmars. Interessant voor organisaties met een jongere doelgroep. Met dit medium kunnen nu ook deze mensen op een laagdrempelige manier in contact komen met een bedrijf. Zonder te bellen.
Van meerdere telefoons naar twee nummers op 1 telefoon
Als bedrijf moet je tegenwoordig op alle mogelijke manieren bereikbaar zijn. Via de telefoon, mail en WhatsApp. Dit zorgt ervoor dat er meerdere telefoons in omloop zijn binnen de organisatie. Dat kan makkelijker! Met de app van Dubline laat je namelijk je zakelijke vaste nummer binnenkomen op je smartphone. Geen gedoe meer met meerdere telefoons en de mogelijkheid om ook te WhatsAppen met je vaste zakelijke nummer. Zo ben je voor iedereen bereikbaar en dat op 1 toestel!
Meer weten over de mogelijkheden van Dubline? Neem eens een kijkje op onze website of neem contact met ons op!